dinsdag 10 januari 2017

ENGELSE DANS-ZWARTEPIETEN OP MARKT AANGEVALLEN

De postmoderne aanval op Westers cultureel erfgoed is in volle gang. Zelfs de internationale media en de vuige VN  zijn betrokken bij het debat over Zwarte Piet. Het laatste laadt de schijn van een financieel motief op zich. In de voor-christelijke cultuurhistorie duiken overal zwarte-pietachtige figuren op waarvan de UNESCO kennelijk niks wil weten. 


Engelse Morrisdansers in Birmingham.

UPDATE: De Birmingham Mail bericht dat een groep Morrisdansers zaterdag hun voorstelling op een folkloristische markt wegens bedreiging heeft moeten afbreken. Ze werden uitgejouwd, fysiek aangevallen en uitgemaakt voor racisten omdat enkele zwarte gemaakte gezichten hadden. De naam komt het eerst voor in de geschiedenis als Morisk dance, moreys daunce, morisse daunce, ofwel "Moorse dans" via het Vlaamse mooriske danse, het Duitse Moriskentanz, de Franse morisques, en het Croatische moreška, moresco, moresca of morisca in Italie en Spanje (wikipedia). De protesterende postmodernisten zijn door ras geobsedeerde cultuurbarbaren met een plat wereldbeeld. De dansers hebben nog geprobeerd de cultuurhistorische achtergrond uit te leggen, maar er is geen redeneren met deze fascisten. De dansers hebben uiteindelijk de voorstelling moeten afbreken. (Bron, incl. video)




30 sep. 2016


OMBUDSMAN, HANDEN AF VAN ZWARTE PIET!


Sinds de aanslagen van de postmoderne Social Justice Warriors op ons cultuurgoed, is het 't hele jaar door Zwarte Piet. Nu bemoeit de Ombudsmanvrouw zich weer met onze volkscultuur. Als de PVV kritiek heeft op gesubsidieerde kunst, is het huis te klein. Terecht. Alleen in totalitaire staten bemoeit de politiek zich met cultuur. Maar zodra er een SJW iets piept over ongelijkheid en discriminatie, dan komen alle instituties van het Rijnlands model in actie. Hoe vaak moeten we het nou nog zeggen? Burgers gaan over cultuur. Politici over wetten. Ook een op opstand gestelde semi ambtenaar als de Ombudsman doet er beleefd het zwijgen toe wat cultuur betreft. Vervelend dat mevrouw bedreigd wordt. Dat is een symptoom van het feit dat regenten zijn vergeten wat hun plaats is in een vrije democratie.



1 dec. 2015


(DOCU) "WILD GERAAS" OVER ECHTE ZWARTE PIET


 

WILD GERAAS is een documentaire die de waarheid over Sinterklaas en zijn begeleiders vertelt. Camera: Roy Dames. Presentatie: Arnold-Jan Scheer. 


We zijn nog laaaaang niet uitgepraat over onze nationale folkore en de neo Marxistische cultuuroorlog die ertegen gevoerd wordt. Naast de Hollywoodfilm over de doodenge Krampus is nu ook "Wild Geraas" van Arnold-Jan Scheer gereed voor vieuwing. De docu die via crowdfunding totstand is gekomen (bron) ging vorige week première. Er kwamen welgeteld vijf journalisten opdagen. Een schril contrast met het mediacircus waar de anti Zwarte-Pietdocumentaire van Sunny Bergman in 2014 op kon rekenen. De gesubsidieerde staatsomroep heeft geen plannen de docu uit te zenden. (Bron) Hieruit blijkt dat alleen informatie die de agenda bevestigt, aandacht krijgt. Wat het narratief weerlegt, wordt of onherkenbaar verkracht, of genegeerd. In 2013 schreven we dit over "Wild Geraas":

De Krampus is een beestachtig demon uit de folklore van de Alpen-regio's. Het woord komt van het Oudhoogduitse woord voor klauw: Krampen. De Krampus is in de Alpen-regio de metgezel van Sinterklaas. Van oudsher vermommen jonge mannen zich als de Krampus in de eerste twee weken van december. Vooral op de avond van 5 december zwerven ze over de straten en jagen kinderen (en volwassenen) angst aan met roestige bellen en kettingen. Het idee hierachter is dat met de geluiden de kwade geesten die rond midwinter aanwezig zijn verjaagd worden. In enkele plattelandgebieden is het traditie dat de Krampus jonge vrouwen met een tuchtroede straft. WAARSCHUWING! ENG, GOOR EN GRAFISCH (Wiki) (afbeeldingen 

Al even heftig gaat het eraan toe op de Waddeneilanden. Geen wonder dat de calvinisten Klaas en Piet omstreeks 1850 vakkundig hebben verburgerlijkt. Met racisme, consumentisme of slavernij heeft het niks te maken. Maar hee, daar gaat het de slopers ook niet om. Die willen gewoon Westerse waarden vernietigen. Professor Shepherd van de VN heeft gewoon de fout gemaakt Sinterklaas te herleiden naar Santa Claus: het target was de christelijke kerst. De aanval ondergaat een spectaculaire back fire. Net als de Hajji Forouz reiken de wortels terug tot de 10e eeuw voor het christendom. Dankzij de pomoslopers ontdekken we eindelijk onze roots!  
Overal in Europa worden op geïsoleerde plekken Sinterklaasriten gevierd die veel ouder zijn dan de Bisschop van Myra uit 300. WILD GERAAS verscheen eerder als boek en wordt gemaakt door Roy Dames en Arnold-Jan Scheer. ABC News zond in een nieuwsitem 'nation wide' beelden er van uit. National Geographic Magazine Nederland komt ook met een reportage. 
De NTR wilde de documentaire over dit Europees cultureel erfgoed uitzenden op Nederland 2, maar de netmanager hield dit tegen. Te geringe urgentie (in brede zin). Er is tientallen jaren gefilmd, de laatste drie jaar op HD (bioscoopkwaliteit). Uw steun kan maken dat deze film gerealiseerd wordt in de bioscoop en op de televisie.  (Bron
In tegenstelling tot CNN, heeft rivaal ABC wel een reportage uitgezonden over de enge knechten van Sinterklaas, zoals de middel-Europese Krampus. Maar met betrekking tot de beschuldigingen van racisme tegen Zwarte Piet, blijkt dat de documentaire van Arnold-Jan Scheers, "Wild Geraas" (een verwijzing naar het helse kabaal van de Krampus om boze geesten te verjagen) geboycot wordt door de Nederlandse Publieke Omroep. Je zou haast gaan denken dat ze niet willen dat mensen weten, dat de relatie tussen Zwarte Piet en slavernij en racisme een verzinsel is van de postmoderne intellectuele elite en de politiek. 



ABC News item about primitive local St Nick rituals in Europe.






  • Ook het gloednieuwe blog van onder andere Victor van der Sterren en Yernaz Ramautarsing, DeNachtwakers.nl @de_nachtwakers besteedt aandacht aan de cultuuroorlog tegen Zwarte Piet.



13 nov. 2015


DE ECHTE ZWARTE PIET: "KRAMPUS" (THE MOVIE)




Sep 9, 2015 Official Trailer (HD). Official site. IMDb page

We dachten uitgepraat te zijn over de Zwarte-Pietoorlog, maar het dieptepunt is blijkbaar nog niet bereikt. De postmoderne aanvalshoede met de gefrustreerde mentale ontwikkeling van een peuter gedraagt zich ernaar. Ze gaan morgen met busladingen het kinderfeestje verpesten en krijgen daarbij een escorte van de overheid om er zeker van te zijn dat hun rechten zijn beschermd. Want ze zijn bedreigd. Jammer, want we hebben betere argumenten. In de VS is intussen "Krampus" the movie gereleast. De film vertelt de ware toedracht van Zwarte Piet. Niks achtiende-eeuwse transatlantische slavenhandel zoals die antropoloog wetenschapper hoaxert-activist van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed beweert. De relatie tussen Sint Nick en zijn duistere alter ego, Krampus ligt diep verscholen in de indo-germaanse overlevering, zoals Marcel Bas in zijn boekje al liet weten (scroll neer naar 22 feb. 2014). De associatie met zwarte Afrikanen begint wat belachelijk te worden. Maar het punt is, de piethaters hebben helemaal geen boodschap aan de ware oorsprong van het haatfeest. Ze vinden dat ze het recht hebben niet gekwetst te worden. De domme overheid bevestigd de pockettirannen in het gedrag van een verwende kleuter. Als je Krampus gaat zien, denk aan de tere zieltjes van de kleinen. De oer Zwarte Piet was een zeer duistere figuur. Geen wonder dat de Jezuiten hem ingeruild hebben voor een slavenkind. Nederlandse premiere op 10 december: bioscoopagenda. Onze protesterende medelanders zijn de ware spirit van Sint Nick kwijt. Laten we ze helpen die weer te vinden!
Actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) vertrekt zaterdag met "vier volle bussen" vanuit Amsterdam en Rotterdam naar Meppel om bij de landelijke intocht van Sinterklaas te demonstreren tegen Zwarte Piet. Ook zullen mensen met het openbaar vervoer en eigen vervoer naar de Drentse stad komen, liet de organisatie weten.





Google search term Krampus



17 nov. 2014


Gario: "Zwarte-Pietoorlog is bescherming van zwarten"




Sep 1, 2014: Harry Slinger praat met onze columnist, Yernaz Ramautarsing, objectivist, student politicologie en aanhanger van de hypothese dat Zwarte Piet wortelt in de transatlantische slavenhandel. 

Een tweet van opperpietbasher Gario om te bewijzen dat hij een echte, postmoderne leider is. Dit soort retorica vereist een academische opleiding met bijbehorende mindfuck:
Vertaling: Stephan Sanders gaat mee in de onzin dat er zowel wit als zwart racisme is. Dit gaat om de bescherming van zwarten, dumbass.



15 nov. 2014


RastaCop met vals witgevoel kicks ass Piethaters





13 nov. 2014

Antiklazen en antipieten: de gekte voorbij 



12 nov. 2014

Raad van State: Burgemeester gaat niet over Zwarte Piet

Uitspraak Raad van State Dag over de pomo uitspraak van het Amsterdamse bestuursrechter. De burgemeester gaat niet over de invulling. Blijkbaar is er nog enige vrijheid voor de burgers in dit land. Het wordt wel tijd om de PVV af te schrijven qua intellectuele bijdragen: ze volgen de linkse logica, en gaan dan in de contra. In dit geval: de staat bepaalt hoe Zwarte Piet eruit moet zien en dat is zwart in plaats van gekleurd, geveegd, etc. Gario c.s. hebben misschien een veldslag verloren, dat geldt nog niet voor hele de cultuuroorlog. En een gratis boek download over de Ottomaanse handel in blanke slavinnen. De ene slavenhandel maakt de andere niet goed. Maar het is interessant uit historisch perspectief, omdat de aandacht eenzijdig ligt op de transatlantische slavenhandel. De eerste twee oorlogen van de pasgeboren Verenigde Staten waren overigens tegen de Barbarijse zeemaffia. (Wiki) De latere Amerikaanse burgeroorlog ging over de afschaffing van de slavernij.


4 nov. 2014

Zwarte Piet blijft voor opschudding zorgen

Het debat over Zwarte Piet gaat over zoooveel meer dan alleen een kinderfeestje. Het gaat over wie volkscultuur bepaalt, over voor-christelijke geschiedenis, de transatlantische slavenhandel en kolonialisme, postmoderne gelijkheidsopvattingen, schuld en boete, opvoeding, staatscultuur, rechtspraak, politieke correctheid en multikul, maar ook over fundamentele, filosofische vragen zoals wat is waarheid? Daar is vandaag weer een aspect aan toegevoegd met de uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens. Dit lichaam voor postmoderne arbitrage zijn we eerder tegengekomen in de zaak tegen Anand Soekhoe, de van discriminatie beschuldigde docent maatschappijleer met het Berufsverbot. (Bron) Weliswaar is dit geen bindende rechtspraak, maar het geeft de richting van willekeur aan waarin het recht zich beweegt. Volgens het college is een verbod op Zwarte Piet in dit geval niet nodig. "Wel moet goed naar de toekomst worden gekeken". (Bron) En @LaVieJanRoos komt vandaag met nog een nieuwtje waar de meningen over zullen verschillen.


31 okt. 2014

Waarheid is irrelevant in het debat over Zwarte Piet 

Vanmiddag ontspon zich een discussie op Twitter tussen een aantal Pietverdedigers en een aanhanger van de racismehypothese, de neocommunist @DJSabroso. Onbedoeld bevestigt hij onze contra-hypothese dat we hier te maken hebben met cultuuroorlog. Volgens ons objectieve onderzoek is Zwarte Piet vele malen ouder dan de koloniale tijd, en gaat hij terug tot de voorchristelijke Krampus of andere zwarte geestverschijningen uit de Germaanse folklore; of hij vindt zijn oorsprong in de Indo-europese Hadjie Perouz uit het Perzische cultuurgebied (scroll neer). De Jezuieten hebben nog een hypothese aangaande Moren (zie tweet hieronder). Sabroso lijkt de hypothese van de Krampus ook te onderschrijven als hij stelt dat de kerk die vervangen heeft met een slaaf. Dan is de oorsprong dus ouder. Maar even later zit Sabroso weer op de racistenlijn.

Sabroso beroept zich daarbij op een aantal autoriteiten uit de linkse hoek, schrijvers en medepartisanen van Sabroso die publiceren op Jolo's haatblog Joop en in De Volkskrant. Hiertegen kunnen wij a-politieke onderzoekers plaatsen, als publicisten @MarcelBas en @DirkBontes1. Aangezien dit geen exacte wetenschap is, zal een waarheidsarbiter wel niet gevonden worden. De tegenstanders willen racisme zien om culturele waarden te slopen, de voorstanders zien een aanval op een onschuldig kinderfeestje. Maar dat de aantijgingen van racisme aan het adres van het gehele Nederlandse cultuurgebied door een handjevol westenhatende communisten schadelijk is voor onze meltingpot, staat als een paal boven water.

Nog eens teruglezen: "60 jaar lang 'racist!' schreeuwen" (Bron)



12 sep. 2014

Tekstschrijvers maken politiek correcte klaasliedjes

Paul Passchier en Thedo Keizer, twee totaal onbekende tekstschrijvers, hebben zichzelf benoemd tot revisionisten van het vaderlandse cultuurgoed en hebben zich daartoe in verbinding gesteld met het bevoegd gezag. De staatsscholen zullen de politieke correcte klaasliedjes laten leren op scholen en ze zo verder verspreiden binnen het cultuurgebied. Dit is weer een van de uitwassen die ervan komen als je onderwijs uitbesteed aan de overheid. Er is evenwel geen twijfel over. De heren Paul Passchier en Thedo Keizer gaan niet over Nederands cultuurgebied en ons land kent ook geen Kulturkammer. Ergo, ze hebben geen poot om op te staan en iemand moet ze dat nodig vertellen. (Bron)



7 sep. 2014

Doen feiten ertoe in het debat over Zwarte Piet? 

Is de discussie over Zwarte Piet niet in essentie juist emotioneel, en spelen feiten  nauwelijks een rol? We kunnen het toetsen: een debat tussen Yernaz en @MarcelBas, onderzoeker van de historische figuur, Zwarte Piet. We zullen proberen het de komende herfst op te zetten.


5 juli 2014


Dagvaarding van Caricom  over Zwarte Piet

Nu we weten dat het om een ordinaire shakedown van de Caricom gaat (dagvaarding) onder auspicien van de vuige VN, kunnen we cultuurfilosofische overwegingen van postmoderne aard op stal zetten. DDS heeft een stuk van vorig jaar van @AdjiedjBakasuit uit de kast gehaald. Hij zet de kwestie Piet in overzees perspectief en verbindt nog een aantal andere interessante factoren aan de zaak. Een lang stuk, maar het lezen waard. (Bron).

De heren van De Telegraaf merken op dat professor Verene compleet gefaald heeft in het maken van haar huiswerk. Historisch onderzoek interesseert haar echt geen zak. Het is een groot cutureel vooroordeel tegen de intenties van Nederlanders en de ware aard van Piet. Professor Verene verkeerd nog steeds in de veronderstelling dat het gaat om de Nederlandse versie van Santaclaus. Die vrouw hoort met pek en veren het land te worden uitgesmeten. (Bron)

Hopelijk is het nu voorlopig klaar met Piet,
maar dat zal helaas wel niet.





4 juli 2014


Zwarte Piet, kolonialisme en de erfzonde

De uitspraak van de feministische drieschaar is inmiddels geanalyseerd en is terecht onder schot genomen door andere juristen. De achtergrond van race hustler Verene Shepherd is uit de mottenballen; ze blijkt ordinair op centen uit te zijn. Schuldgevoel is de brandstof van de aflaat. Het zegt veel over de mindset bij de VN dat ze zo'n slecht verhulde shake down onderschrijft. Zonden zijn immers niet genetisch overdraagbaar. En ook de commissie van professor Verene is vandaag met een weinig verrassende uitspraak gekomen die sterk doet denken aan vooroordeel. Inmiddels bewijst een stukkiesschrijfster dat postmodernisten ALLE middelen mogen inzetten in de strijd tegen de machtsconstruct, waaronder de melodramatische tranentrekker. Hier een laddertje met pittige meningsuitingen.



3 juli 2014


Kwetsende Zwarte Piet is wereldnieuws

Zwarte Piet kwetst een groep, en dat mag niet van de communistische Grondwet want groepen zijn beschermd in Nederland. Van der Laan mag zijn huiswerk over gaan doen (of zoiets). Maar hij overweegt in beroep te gaan tegen de rechterlijke bemoeienis met een kinderfeest, want Van der Laan snapt wel degelijk hoe het zit!



29 juni 2014


Zelfbenoemde racismehoaxer komt cultuur dicteren

Wie hebben we daar? De zelfbenoemde spuit 11 van de VN, Verene Shepherd komt met onze socialistische ministers Asscher (SoZa) en Bussemaker (Onderwijs!) praten over ons vermeend Pietracisme. Alsof de regering gaat over hoe Nederlanders een kinderfeestje vieren! Wonderlijk hoe etatisten van bovenaf cultuur denken te kunnen dicteren. (Bron)




11 juni 2014


Geen totalitaire Zwarte Pieten in Nederland! 

Ondanks alle herrie heeft het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE) het juiste besluit genomen. Ze zien af van immorele volkstaatscultuur van bovenaf. In een persbericht schrijft het wijze instituut:
(...) maar weinigen (geloven) dat een geforceerde oplossing, opgelegd van bovenaf, resultaat zal hebben. Kleinschalige experimenten van onderop bieden dan meer perspectief. Vrijwel alle geïnterviewden verwachten dat er in Amsterdam als eerste geëxperimenteerd zal worden met aanpassingen van Zwarte Piet of andere contrastfiguren naast Sinterklaas. Het decentrale karakter van het feest, met zijn vele honderden intochtcomités, biedt ruimte voor experiment. (Bron)
In een vrije land wordt cultuur bepaald door mensen, niet door overheden of autoriteiten. Het is niet voor niets dat we de nazi's het land uit hebben gegooid. Moet je naar die architectuur kijken! Geen totalitaire Pieten in Nederland!



26 mei 2014


War on Zwarte Piet haatcampagne ontspoort

WTF? Noem het maar poppenkast! War on Zwarte Piet? Deze onderbuikse, populistische, tranentrekkende pomojankhaatpropaganda om je zin door te drijven is nu helemaal over de kop. Ze bekijken het er verder maar mee. Fijne oorlog toegewenst, @QuinsyG wie haat zaait, zal haat oogsten.





22 mei 2014


Feiten zijn irrelevant in debat over Zwarte Piet

In deze pagina doen we cultuur-historisch onderzoek. Het is inmiddels duidelijk dat voor beide partijen de feiten irrelevant zijn geworden. It's doesn't get more pomo than this, folks! Het artikel van NU heeft de actuele stand van zaken met betrekking tot het geheime beraad en de oorlog in de rechtzaal, waar deze kwestie niets te maken heeft. Asscher realiseert zich dat. Dat siert hem. De rechter aan de andere kant, leeft in een andere wereld! LOL





28 maart 2014


Geheime onderhandelingen over Zwarte Piet

Wat fijn om in een democratisch land te leven! Naar verluidt onderhandelen zelfbenoemde vertegenwoordigers al maanden over het lot van Zwarte Piet. Collectivisten hebben blijkbaar gewoon niet in de gaten dat burgers tradities zelf bepalen. Al zouden staatsscholen en gemeenten ophouden met de Sintnicolaasviering met Zwarte Piet, mensen bepalen zelf wat ze doen in de beslotenheid van hun huis. Of wou Quinsy Gario de Pietengestapo langs de deuren gaan sturen om te controleren of iemand zwarte schmink achter zijn oren heeft? (Bron)



19 maart 2014


Gelukkig Iraans Nieuwjaar, met Zwarte Piet

Gelukkig Iraans Nieuw Jaar! Het is Norouz, het feest van Zwarte Piet! Laten we inderdaad hopen dat de moellahs politieke en religieuze gevangenen zal vrijlaten. Maar houdt de adem vooral niet in. Nu over die Zwarte Piet, de Hājji Firuz...? Scroll naar de bodem van dit blog. Daar vind je alle informatie over deze mogelijke oer Zwarte Piet.



22 febr. 2014


286 dagen voor Pakjesavond, op 22 februari 2014 werd de eerste bijeenkomst tegen Zwarte Piet al gehouden.

Seizoen 'Kick Out Zwarte Piet' is geopend

Tijdens het evenement werd er geëvalueerd wat er afgelopen jaar allemaal goed en niet goed ging tijdens de Zwarte Pieten-discussie. Zij willen het dit jaar weer oppakken en nog groter opzetten. 'Inderdaad, we zijn tegen Zwarte Piet, maar we zijn ook ergens voor: we zijn voor een gezamenlijk inclusief gezellig Sinterklaasfeest', zo vertelt presentatrice Anousha Nzume aan AT5. De organisatie heeft zelfs een anti-Zwarte Pieten-lied gemaakt die ze voor het eerst laten horen en gaan komend jaar een hele mixtape opnemen met allerlei Nederlandse artiesten De Kick-Out Zwarte Piet is een actiegroep waarin verschillende groeperingen verenigd zijn die het afgelopen jaar ook al actie voerden tegen het, in hun ogen, racistische fenomeen Zwarte Piet. (Bron)


ZWARTE PIET: DISCRIMINEREND OF FASCINEREND? Een pleidooi voor de zwarte Zwarte Piet, door @MarcelBas (Scroll ook neer naar log op 24 oktober 2013).


5 december 2013

Historisch bewijs dat Sint racisme haat

Een mooie uitsmijter voor dit jaar!


ACHTERGROND

20 oktober 2013

Gevonden! Oer Zwarte Piet. Kan hij Klaas redden? 


We denken aan Sinterklaas als een typische Nederlandse folklore. Het stichtingsjaar is om een duistere reden 1850. Er doet enorm veel kletskoek de ronde. Postmoderne activisten als Quinsy Gario ruiken een kans om een scheutje benzine bovenop de smeulende puinhoop van de Westerse cultuur te gooien.  Een andere onverlaat heeft de VN erbij gehaald. Die zullen ongetwijfeld het advies geven iedere Nederlander naar een heropvoedingskamp te sturen. 

Het kan aan onze vroege conditionering als kind liggen dat we een blinde vlek hebben voor het racistische aspect van Zwarte Piet. Kinderen zien nu eenmaal geen huidskleur; kinderen zien alleen andere kinderen en ouderen.

Er zijn ongetwijfeld een paar blanksupremacisten die in Zwarte Piet een kans zien zich te verheffen. Of van die Jaapistische etnocollectivisten die er humorloze LOL mee maken. Maar hee, hele linksdraaiende volkstammen voelen zich dagelijks moreel superieur om veel minder!

Even een persoonlijk woord en een huishoudelijke notitie. Zwarte Piet kun je zien als een raciale karikatuur: ik ben daar niet blind voor. Gezien de band van Nederland met Suriname en de Antillen moet er rekening gehouden worden met die aspecten. Hier een gepassioneerde argumentatie van Yernaz Ramautarsing. Hij gaat echter uit van een aantal aannames die gewoon niet kloppen. Ik sluit ook niet uit dat de redactie van pomonieuws.nl het op punten oneens is.

Als Piet- en Klaashater denk ik dat ik een objectieve arbiter bent in dit debat. Maar de kwalijke intentie die wordt aangevoerd door tegenstanders, ontbreekt bij 99 van de 100 Nederlanders. Die kleurenblindheid pleit zelfs voor ze: dat is pas real melting pot!

Folklore is een zaak van het volk. Je moet de overheid daar niet in betrekken. Dan politiseer je een morele kwestie. Moraal kun je alleen van bovenaf afdwingen op straffe van dictatuur. Moraal staat per definitie buiten de wet en moet vrijwillig geaccepteerd worden. De regering hield zich er wijselijk buiten; maar de tsaar van Pjongjang aan de Amstel laat geen gelegenheid voorbij gaan in de pap te roeren: Burgemeester Amsterdam wil gesprek over Zwarte Pieten.

Maar dat wijst tegelijkertijd de richting aan waar de aanval op Piet vandaan komt: Guinsy Gario is een vrij typische postmodernist met wortels in identiteitsstudies. Meer pomo wordt het niet! Het wapen van de laatste Marxistische avant-garde is de aanval op cultuur, waaronder taal en andere peilers van de beschaving. Een en ander kan worden samengevat onder de noemer, Operatie Zelfdestruct.

Hoe meer onze zelfhaat en schuldgevoel wordt gevoed, hoe eerder deze misdadige, onderdrukkende cultuur van binnenuit gesloopt wordt. Er is gewoon geen reden meer om het te verdedigen. Dat is het wapen van de demoralisatie. Er is daarom geen reden om het 'verzoek' van Gario in te willigen.

Dat gezegd hebbende over de intenties aan beide zijden, laten we eens kijken naar de bronnen. Met Klaas zijn we vrij snel klaar.

Agios Nikolaos was een van de vroege kerkvaders en bisschop van Myra. Na zijn dood op 6 december 343 lag hij eerst een paar eeuwen begraven in Klein Azie. Dat behoorde tot het Romeinse Rijk en was Grieks cultuurgebied. Het gebied is tegenwoordig Turkije, maar de Turken zaten toen nog op het Mongoolse hoogplateau yoghurt te karnen. De islam bestond nog niet. Nadat in 1087 de Turken dreigden Myra te veroveren is het lichaam van Sint Nicolaas overgebracht naar Bari in Zuid Italië, destijds een Spaanse (!) eparchie.

Over zijn leven is weinig bekend. Volgens de overlevering zou hij wonderen hebben verricht en werd daarom heilig verklaard. Hij was beschermheilige van zeelieden, handelsreizigers, kinderen, dieven, pandjesbazen, maagden en prostituees. Nadat Sint Nicolaas zijn laatste rustplaats in Bari had gevonden, verspreidde de populariteit van de heilige zich naar Nederland en de rest van West-Europa. Via Napels, Rome, Spanje en Frankrijk vond de verering een weg naar Vlaanderen en Nederland en via Engeland, naar Scandinavië en IJsland.

De feestdag werd in Nederland eerst met kerkelijke plechtigheden gevierd. Na de reformatie in de zestiende eeuw verbood de kerk de verering van heiligen. De protestanten probeerden zich met medewerking van de staat (toen al) van het paapse feest te ontdoen. Het hield stand door zijn populariteit en door zijn aanpassingsvermogen. Sint-Nicolaas werd minder katholiek gemaakt. Hij werd voor alle religieuze stromingen acceptabel als gulle gever. Sint-Nicolaas was Sinterklaas geworden. (Bron)

Het is bekend in de folkore dat onder druk van religie, politiek en andere invloeden hybriden ontstaan. Dat is bij de Sinterklaasviering ongetwijfeld ook gebeurd. In het middeleeuwse kloosteronderwijs ontstond in de dagen na kerstmis de traditie van ‘de omgekeerde wereld’, waarin kinderen voorrechten kregen die ze anders niet hadden. Een jongen werd gekozen tot jongensbisschop en de kinderen werden getrakteerd. Dit groeide uit tot het feest van de Onnozele (= onschuldige) Kinderen, dat gevierd werd op 28 december (maak hier een mentale aantekening, we komen erop terug). (Bron)

In de dertiende en veertiende eeuw ging de verkiezing van kinderbisschop samenvallen met de jaarlijkse Nicolaasfeestdag op 6 december, dat zo versmolt met onnozele kinderendag, dat een wilde reputatie had gekregen ondanks de typisch christelijk-middeleeuwse elementen; we zullen zo zien waarom.  

Lees hier meer over de ontwikkeling in de laatste eeuwen. Onder invloed van het calvinisme werd Sinterklaas steeds burgerlijker, opvoedkundiger en braver. 

Maar waar komt Zwarte Piet vandaan? Zijn herkomst is vrij vaag: volgens legendes was hij oorspronkelijk een demon die door de heilige gedwongen werd om goede daden te verrichten. Er is ook een verhaal over Piter, een Ethiopische wees die als slaaf na zijn vrijlating uit dankbaarheid bij de oude bisschop in dienst is gebleven.

Een verklaring die je veel hoort is dat tijdens de 17de en 18de eeuw de Europese adel Moorse knechten in dienst nam. Dat moet het racistische aspect van Piet verklaren. Of er wordt een relatie gelegd met Italiaanse schoorsteenvegertjes die door de rookkanalen kropen om het roet te verwijderen. Daarvoor hadden ze een roe nodig en een zak om al dat roet in te verzamelen. (Bron)

Andere bronnen noemen een Germaanse demon als bron. Maar de oplossing komt uit een onverwachte hoek: namelijk een Perzische, met Zoroastrische wortels. Noroez, Perzich nieuwjaar, wordt gevierd in Afghanistan, Albanie, Azerbaijan, FYROM, India, Iran, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkije en Turkmenistan. Het is al duidelijk dat een Arabisch element ontbreekt. Het moet ook vooral niet verward worden met de islam. Wij bevinden ons nu in honderden jaren voor de jaartelling.

Even terzijde: hoewel de Hājji Firuz van Noroez eveneens een figuur is met een zwartgemaakt gezicht is, is de VN gevallen voor een frame dat rept over "values of peace and solidarity between generations and within families as well as reconciliation and neighbourliness, thus contributing to cultural diversity and friendship among peoples and different communities." H/t @SpectrumAMS

Zo'n tekst moet voor Klaas ook te ontwerpen zijn. Stuur je inzending voor 5 december en win een geheel verzorgde voettocht door Pomoland. De Nederlandstalige wiki geeft nogal wat informatie over Noroez (de Engelse is uitgebreider), maar de pagina over de Hājji Firuz is alleen in het Engels beschikbaar. Hier een paar kernpunten:

Hāji Piruz of Hajji Piruz, (Perzisch: حاجی پیروز) is de aankondiger van Noroez, het nieuwjaar. Hij is de ceremoniemeester en waarschijnlijk een overblijfsel van de Zoroastrische bewaker van het vuur. Zijn gezicht is bedekt met roet en hij is gekleed in fel rode kleren en een vilten hoed. Als oorsprong wordt genoemd Mir-Norowz, een komische figuur die de laatste vijf dagen van het jaar de stad bestuurde.

Dit doet denken aan carnaval, het feest van de Onnozele Kinderen op 28 december en de Franse en Engelse Lord of Misrule (met als oorsprong. de Saturnalia). Daar komt mogelijk de 'wilde' reputatie van de Onnozele Kinderfeesten vandaan, waar de protestanten niets van moesten hebben.

De "koning voor vijf dagen" (Hakem Panj Roozeh) ging de stad rond met zang en dans die sterk doet denken aan onze kerstliedjes. Het zwarte gezicht doet ook in Iran de wenkbrauwen van intellectuelen fronsen, maar net als de Nederlanders zijn Iraniers zich van geen racisme bewust. Ze zien net als wij, schmink zonder raciale connotaties. Het nieuwe jaar moet beginnen met vreugde en jolijt, dat is een goed omen is voor geluk, welvaart en zegeningen in de rest van het jaar.

Vuur staat centraal in het geloof van Zoroaster. De Haji Firouz vertegenwoordigt de roodgeklede wakers van het vuur dat op de laatste dinsdag van het jaar door in het wit geklede Moghs (Zoroastrische priesters) gezonden werd om het nieuwe jaar aan te kondigen. De taak van de wakers was de mensen op te roepen om hun oude spullen op het vuur te gooien, om hun leven te hernieuwen door energie aan het vuur te onttrekken. 

De dondere kleur van de wakers, hun vreemde gezichtsuitdrukkingen en hun humor bracht vreugde in de duisternis van de midwinter. De Iraanse kenner, Mehrdad Bahar is van mening dat de Haji Firouz uit de legendes komt van prins Siavash, die weer stammen uit de Mesopotamische godenleer en de Soemerische Tammuz. Deze goden werden breed aangehangen door Romeinse soldaten, wat een verklaring zou kunnen zijn voor de relatie met Zwarte Piet en andere Europese tradities.

Bahar zegt dat het zwarte gezicht van Haji Firouz een symbool is voor terugkeer uit het dodenrijk, de rode kleding van het bloed van prins Siavash en de terugkeer van het leven van de geofferde god, terwijl zijn vrolijkheid en wedergeboorte symbool zijn voor vernieuwing. Hij zegt dat Siyāwaxš 'zwarte man' of 'man met zwart gezicht' kan betekenen en denkt dat 'zwart' refereert aan de deelnemers aan de ceremonies van Tammuz, die hun gezichten zwart maakten of zwarte maskers droegen.

Dit alles zal de tegenstanders waarschijnlijk niet boeien: het enige dat pomo nihilisten willen is slopen. Maar wat een racistisch gebruik uit 1850 lijkt, blijkt wortels te hebben in een Indo-Europese traditie die teruggaat tot de 10e eeuw voor de Christelijke jaartelling. Het feest is niet Nederlands, maar via Grieks en Romeins gebruik tot ons gekomen, mogelijk door Romeinse soldaten. 



David Sedaris met "Six to Eight Black Men" over de rariteit, Sinterklaas @ 03:50"



Historisch archief >>


Gerelateerd